Over De Cursus
Om spel te kunnen verrijken moet je op een waardevolle manier tijd nemen voor het spel. Je sluit er anders niet genoeg bij aan en mist zo een hele mooie kans om kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. We nemen je mee in de verschillende fases van de spelbeleving van kinderen. Wanneer stap je het spel binnen? Op welke manier kan je invloed hebben op de kwaliteit van het spel? En welke interventies kan je doen om het spel van de kleuters te verrijken? Je krijgt heel veel handvatten en inspiratie om morgen gelijk mee aan de slag te gaan in je eigen groep.
Doel:
- Leerkrachten hebben hun kennis vergroot over spelontwikkeling van kleuters
- Leerkrachten zijn in staat het spel van hun kleuters effectief te observeren
- Leerkrachten zijn in staat het spel van hun kleuters waardevol te begeleiden vanuit verschillende spelbegeleidingsvormen
- Leerkrachten weten welke interventies ze kunnen inzetten om het spel van hun kleuters te verrijken
- Leerkrachten zijn in staat met kleuters te reflecteren op spel
- Leerkrachten hebben met elkaar afspraken gemaakt over het begeleiden van het jonge kind in het spel
Resultaat
- Leerkrachten zijn in staat met elkaar zicht te hebben op de spelontwikkeling van hun kleuters
- Leerkrachten zijn in staat met elkaar te spreken over de spelontwikkeling van kleuters
- Leerkrachten zijn in staat bewuste keuzes te maken in de vormen van spelbegeleiding die inzetten in het begeleiden van hun kleuters tijdens het spelen
- Leerkrachten zijn in staat met hun kleuters te reflecteren op spelsituaties.
De cursus bestaat uit 2 bijeenkomsten van 2,5 uur.