Over De Cursus
In deze training gaan we in op
- Het verschil tussen analyseren en signaleren
- De didactiek van de verschillende vakken. Met die kennis zetten we effectieve interventies in.
- De drie analysevragen; wat zie ik, wat zijn de verklarende factoren en welke interventies ga ik uitvoeren?
- Het differentiëren bij de drie leerstofonderdelen, om aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de groep en de leerlingen.
In deze bijeenkomst gaan we in de eerste instantie kijken wat er nodig is om een tekst goed te kunnen begrijpen en hoe we die kennis en vaardigheden het beste aan kinderen kunnen aanleren. Bij kinderen die moeite hebben met tekstbegrip willen we er achter zien te komen waar dit door komt. We maken daarbij gebruik van formele en informele bronnen. Wat halen we bijvoorbeeld voor informatie uit de toetsen begrijpend lezen? Vooral de rol van het observeren komt uitgebreid aan bod. Vanuit signaleren en analyseren gaan we kijken welke interventies effectief zijn om jouw groep/de leerling beter te kunnen ondersteunen. We zullen ontdekken dat elk probleem zijn eigen oplossing heeft en dat lang niet ieder kind gebaat is bij een verlengde instructie. De kernvraag die we gaan beantwoorden is: hoe zorg ik voor een goede differentiatie bij mijn lessen begrijpend lezen?
De workshop wordt gegeven op 23 april 2024 van 15.00 uur tot 17.30 uur.