Over De Cursus
In deze training gaan we in op
- Het verschil tussen analyseren en signaleren
- De didactiek van de verschillende vakken. Met die kennis zetten we effectieve interventies in.
- De drie analysevragen; wat zie ik, wat zijn de verklarende factoren en welke interventies ga ik uitvoeren?
- Het differentiëren bij de drie leerstofonderdelen, om aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de groep en de leerlingen.
Het analyseren van de spellingsopbrengsten doen we meestal door te bepalen welke spellingscategorieën een kind nog niet beheerst. Als je dit voor de hele groep gedaan hebt, blijven er vaak nog heel veel niet beheerste categorieën over. De vraag is hoe je dit vervolgens gaat omzetten in didactisch handelen en met name hoe je dit gaat organiseren. Het is bijna onmogelijk om al die categorieën allemaal nog een keer aan bod te laten komen in de verlengde instructie. Tijdens de training krijg je kennis, vaardigheden en handvatten aangereikt om op een andere manier te kijken naar het analyseren van spelling. We gaan de spellingsproblemen van kinderen benaderen vanuit de vaardigheden die je nodig hebt om tot goed spellen te komen. Dit zorgt ervoor dat je beter overzicht krijgt en minder hoeft te remediëren op het oerwoud van spellingscategorieën. Daarnaast gaan we kijken wat dit betekent voor de inrichting van je verlengde instructie.
De workshop wordt gegeven op 24 januari 2024 van 15.00 uur tot 17.30 uur.